7 tips för att skriva SEO – så får du Google att visa dina texter
Har du svaren på sådant som folk vill veta? Vill du att potentiella kunder ska få reda på vilka tjänster du erbjuder? Oavsett varför du vill att människor ska hitta till din webbplats så är goda sökresultat nyckeln för att de ska snubbla in hos just dig!
Search Engine Optimization – sökmotoroptimering på svenska – är konsten att skriva så att Google (eller någon annan sökmotor) rankar din text så högt upp i sökresultatet som möjligt. För den som söker på något väljer i 70 procent av fallen någon av de första tre alternativen i listan. Hamnar länken till din text långt ner eller till och med någon annanstans än på första sidan kan du vara ganska säker på att få kommer att klicka sig in till den, i alla fall därifrån. SEO är ingen vetenskap, men det finns knep att ta till som har visat sig göra skillnad. Här är 7 tips för att skriva SEO!
1. Ta fasta på sökord
Antingen väljer du ett sökord som du vill ranka på eller så tar du reda på vad din målgrupp söker på och skriver utefter det. För att hitta sökord kan du använda verktyg som Sökordsplaneraren, Google suggest, Semrush, Ubersuggest eller Ahrefs.
2. Använd ditt sökord
Nu när du vet vad dina framtida läsare söker efter så ska det användas. Sökordet ska finnas:
- i de första 100-150 orden i din text.
- så tidigt i huvudrubriken som möjligt.
- i minst en underrubrik.
- flera gånger i din brödtext. Men här handlar det snarare om att väva in det naturligt ett fåtal gånger än att trycka in det så ofta du kan.
3. Lägg lite krut på metabeskrivningen
Google använder inte metabeskrivningen för att ranka dig eller förstå innehållet på din sajt – men den får läsaren att klicka sig in på just din webbplats. Optimalt är din metabeskrivning 155-160 tecken lång och riktigt säljande! Är metabeskrivningen kortare än 130 tecken kommer Google att fylla ut den själv med annan text från din sida. Det vill du undvika eftersom det förstås kan bli hur som helst och inte så slagkraftigt.
4. Länka till andra – och dig själv
Länka till externa professionella webbplatser och internt till sidor på din egen sajt. Externa länkar till etablerade webbplatser hjälper sökmotorn att förstå att din webbplats är seriös och hjälper den också att förstå vilket skrå webbplatsen tillhör så att den kan kategorisera den. Google vill helt enkelt förstå din sajt. Detta gäller även när andra länkar till din sida.
Interna länkar, alltså länkar mellan sidorna på din egen webbplats, ger Google ett hum om hur din sajt hänger ihop. Att använda interna länkar ökar också chansen att dina läsare klickar sig vidare på din webbplats och hittar mer de tycker om. Google noterar nämligen om dina besökare klickar sig ut efter att bara ha besökt en sida och sänker ditt sökresultat.
5. Gör adressen till din sida (url) beskrivande
Många gånger kommer din sidadress (url) automatiskt att bli ett virrvarr av siffror och tecken, såhär: www.emeliefrykberg.se/?p=179. Skriv istället om den så att den blir beskrivande: www.emeliefrykberg.se/skriva-seo. Sökordet ska finnas med, bokstäverna ska vara små och det är en god idé att försöka undvika användningen av å, ä, ö. Försök hålla det kort också. Det är en bra praxis att använda bindestreck mellan orden istället för mellanslag, men det är de enda specialtecken som får vara med.
6. Punktlistor
Punktlistor är bra till mycket! De
- gör texten tydligare
- skapar luft och läsvänlighet
- drar dessutom till sig Googles uppmärksamhet
7. Ha koll på formateringen!
Se till att din rubrik har formatet h1. Att markera din huvudrubrik som en h1 hjälper Google att förstå din texts struktur och den text Google förstår kan den placera. Vissa plattformar (CMS) gör det här automatiskt, men se till att ha koll på koden så att h1 verkligen är där.
Markera gärna underrubriker som h2 och rubriker under det som h3 och så vidare. Det kommer inte att vara avgörande huruvida din sida får Googles uppmärksamhet eller inte, men varje litet bidrag räknas. Det ökar dessutom läsbarheten för dina läsare!
Det finns mycket att säga när det kommer till SEO och möjligheter att fördjupa och förfina sina försök att vinna Googles gunst. Hoppas dessa 7 tips kan hjälpa dig att komma igång!